تبلیغات
آبای انزلی - عید یهودیان و مسیحیان(گردآوری کننده: فریبا فرهادی نیا)

آن کس که تو را شناخت جان را چه کند/ فرزند و عیال و خانمان را چه کند... یا مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)...

عید یهودیان و مسیحیان(گردآوری کننده: فریبا فرهادی نیا)

نویسنده :سونیا سجادی
تاریخ:یکشنبه 25 اسفند 1392-10:40 ق.ظ

عید واقعی مسیحیان ویهودیان چه روزیه؟


شنبه روز عید یهودیان است، یكشنبه روز عید مسیحیان است. آیا این دو روز از طرف خدا برای آنها عید حساب شده یا خودشان این گونه قرار داده اند مثل مسلمانان كه خداوند جمعه را برای آنها عید قرار داده و اگر خدا انتخاب كرده چرا جمعه را انتخاب نكرده؟
برای بیان بهتر مطلب بهتر است آنرا به دو بخش تقسیم كنیم یكی عید مسیحیان و دیگری عید یهودیان.
و اما عید مسیحیان همة مسیحیان جهان همه ساله دو عید بزرگ را جشن می گیرند عید كریسمس و عید پاك. الف. عید كریسمس كریسمس همان جشن میلاد حضرت مسیح ـ علیه‎ السلام ـ است كه به عید نوئل هم معروف است. روز میلاد حضرت مسیح ـ علیه‎ السلام ـ 25 دسامبر یعنی یك هفته قبل از شروع سال نو میلادی در نظر گرفته شده است. این عید كه امروزه مهم ترین عید مسیحیان بشمار می آید در آغاز جزو اعیاد مسیحی بشمار نمی آمد. اما پس از برگزاری شورای نیقیه (325 م) توافق شد كه روز 25 دسامبر كه در میان بت پرستان امپراتوری، روز تولد خدای خورشید خوانده می شد روز تولد عیسی ـ علیه‎ السلام ـ اعلام شود. و امروزه بابا نوئل كه شكل عامیانة نیكولای قدیس، اسقف قرن چهارمی مسیحی است نمادی از عید كریسمس شده است.
 ب. عید پاك عید پاك كه دومین عید بزرگ مسیحیان است همه هفته در روز یكشنبه به مناسبت برخاستن مسیح از میان مردگان برگزار می شود. مراسم عید پاك از غروب شنبه آغاز می شد و تا صبح یكشنبه ادامه داشت اما امروزه زمان برگزاری آن به 2 تا 4 ساعت تقلیل یافته است. فلذا نتیجه این می شود كه مسیحیان خود روز یكشنبه را به عنوان عید قرار داده اند و آن انتخابی از طرف خداوند متعال برای آنها نبوده است.


و اما عید یهودیان عیدهای یهودیان را می توان به سه قسم تقسیم كرد:
 1. سبت و عید سر ماه و عید سال هفتم و سال یوبیل.
 2. عید فصح و عید پنجاهم و یا عید هفته ها و عید سایبانها یا جمع.
 3. عید پوریم و عید التجدید.
یهودیان ادعا می كنند كه دو قسم اول به دست حضرت موسی ـ علیه‎ السلام ـ یعنی شارع دین موسوی برای قوم بنی اسرائیل وضع شده است. آنها برای اثبات این ادعای خود به آیات اول سفر پیدایش یا تكوین استدلال می كنند. در این آیات، مراحل خلقت آسمان و زمین و آنچه بین آن دو است توسط خالق متعال بیان شده، و در آخر گفته شده كه خداوند در روز ششم خلقت را به پایان رسانید و روز هفتم را به استراحت پرداخت. بر این استدلال یهودیان اشكالاتی وارد است. اول آنكه در این آیات كلمه سبت ذكر نشده است. دوم آنكه مگر خداوند متعال خسته می شود و آیا نیاز به استراحت دارد. سوم آنكه چه دلیلی وجود دارد كه روز هفتم همان روز سبت است. البته در آیات دیگری از عهد عتیق دستوراتی دربارة حرمت قائل شدن برای روز هفتم بدین صورت كه دست از كار بكشید و به استراحت و دعا بپردازید بیان شده است. اما همانطور كه گفته شد دلیلی بر اینكه آن روز هفتم روز سبت باشد وجود ندارد. ولی با این همه در جای دیگری از تورات چنین آمده است كه: «سبت را یاد كن تا ان را تقدیس نمایی»فلذا شاید بتوان این آیه را دلیلی بر مقدس شمردن روز سبت توسط حضرت موسی ـ علیه‎ السلام ـ دانست.پس شاید بتوان بااستناد به برخی آیات عهد عتیق قداست روز سبت را شرعی دانست اما نه آن آیاتی كه خود یهودیان به آن استدلال می كنند.
و اما در مورد اینكه چرا خداوند جمعه را برای آنها عید معرفی نكرده است باید گفت كه: اولاً: خداوند هر قومی را براساس ظرفیت و توانی كه دارد مكلف به اموری می كند بدین توضیح كه احكام شرایع و قوانین الهی مطابق توان و ظرفیت اقوام بشری وضع شده اند. بنابراین احكام شرایع مختلف در برخی موارد (بخاطر تفاوت ظرفیت اقوام) با هم فرق دارند. مثال بارز آن قرار دادن مكه معظمه بعنوان قبله برای مسلمانان و مسجدالاقصی برای یهودیان است. بهمین خاطر نمی توان گفت: چرا خداوند برای آنها فلان روز را عید قرار داده و برای مسلمانان فلان روز را چرا كه او حكیم و دانا است و به نیازهای افراد از هر كس دیگری آگاه تر است. علامه طباطبائی مفسر بزرگ جهان تشیع در این باره می فرماید: حرمت سبت، حرمت تشریعی بوده است و به منظور آزمایش بنی اسرائیل، این روز به عبادت اختصاص یافت و كار در آن حرام شد. سپس بنی اسرائیل در آن اختلاف كردند، برخی حرمت آن را محترم شمردند و برخی به حرمت آن وقعی ننهادند. و برخی دیگر در ظاهر به حرمت آن قائل بودند ولی با حیله های مختلف، تحریم آن را شكستند. ثانیاً. برخی مفسران (برخلاف علامه طباطبائی) ذیل آیات 163 تا 166 سورة اعراف در مورد حرمت روز سبت برای یهودیان معتقدند خداوند روز جمعه را جهت عبادت و استراحت یهود قرار داده بود، ولی آنان روز شنبه را انتخاب كردند و خداوند نیز آنان را عقوبت و روز شنبه را برایشان حرام كرد.
منابع: 1. مسیحیت، هاروی كاكس، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی. 2. مسیحیت مقایسه ای، محمدرضا زیبایی نژاد.

 


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Unknown
دوشنبه 5 تیر 1396 12:45 ب.ظ
Right here is the right site for anyone who wishes to understand this topic.
You understand a whole lot its almost tough to argue
with you (not that I personally will need to?HaHa).
You definitely put a fresh spin on a subject that's been discussed for many years.
Great stuff, just great!
luxuriantflat2164.jimdo.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 04:00 ب.ظ
Hey there just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the
screen in Ie. I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with
browser compatibility but I figured I'd post to let you know.

The design and style look great though! Hope you get the issue resolved soon. Many thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر